خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





روشهای نوین ارزشیابی-4

    روشهای نوین ارزشیابی

    سری 4

    در شماره قبل به معرفی اصول طراحی سوالات چندگزینه ای پرداختیم. در ادامه به طراحی سوالات صحیح-غلط و جور کردنی (Matching) می پردازیم.

    سوال های صحیح غلط

    پرسش های صحیح – غلط در واقع نوعی پرسش چند گزینه ای هستند با این تفاوت که فقط دو گزینه دارد . به همین جهت فراگیر با اطمینان 50 درصد و با استفاده از شانس خود برای یافتن جواب آن اقدام می کند . سوال های صحیح – غلط را می توان به دو صورت تهیه نمود . در نوع اول متن سوال به صورت جمله ای است که با توجه به معنایش یا کاملاً درست و یا کاملاً غلط می باشد و باید جواب آن را فقط با علامت زدن مشخص کرد .

    در نوع دوم در صورتی که پاسخ گزینه غلط بود ، امتحان دهنده لازم است علاوه بر علامت زدن ، پاسخ صحیح را نیز در جایی که مشخص شده است بنویسد . به مثال زیر توجه کنید .

    مثال : نام کتاب امام علی (ع) صحیفه سجادیه است .     ص           غ    . . . . . . . . . . .

    چون جواب غ است بنابراین در قسمت نقطه چین باید نام کتاب نهج البلاغه را بنویسد .

     اصول تهیه سوال های صحیح غلط

    • از آن جایی که سوال های صحیح – غلط نوعی سوال چند گزینه ای ( دو گزینه ای ) هستند بنابراین برای کیفیت بخشیدن به طرح ریزی و نوشتن آن ها علاوه بر توجه به این نکته که متن آن ها بایستی طوری نوشته شود که در همه ی موارد قطعاً و یقیناً درست یا غلط باشد ، رعایت نکات مطرح شده در شماره های قبلی از اصول سوال های چند گزینه ای ضرورت دارد .
    • پرسش های صحیح – غلط برای یافتن مفاهیم غلطی که در بعضی زمینه ها در ذهن فراگیران ایجاد شده اند، اندازه گیری توانایی های ذهنی در تعریف اصطلاحات و برخی اصول و قواعد و همچنین محاسبات ساده ریاضی بسیار مناسب هستند . سوال های صحیح – غلط به راحتی آموخته های فراگیران را تا سطح درک و فهم حیطه شناختی اندازه می گیرند .

     اصول تهیه سوال های جور کردنی (Matching)

    • برای کیفیت بخشیدن به طراحی سوال های جور کردنی و افزایش اعتبار آن ها رعایت اصول آزمون سازی در ساخت و تهیه آن ها الزامی است . دو دسته اصول باید رعایت شوند . اول از آن جایی که پرسش های جور کردنی یک نوع سوال چند گزینه ای هستند بنابراین توجه و رعایت نکات مطرح شده در شماره های قبلی از اصول تهیه سوال های چند گزینه ای ضروری است . دوم علاوه بر نکات فوق بایستی به موارد زیر نیز توجه داشت :

    1- سعی کنید هم پرسش ها و هم پاسخ ها به موضوع و مفهوم واحدی مربوط شوند و با یکدیگر تجانس و همگنی داشته باشند .

    مثال: در زیر شرح حال کوتاهی از بیماران و مشکل اصلی آنها را مشاهده می کنید. برای هر کدام از بیماریها یک دارو از لیست مقابل انتخاب نمایید. (گزینه غلط امتیاز منفی دارد).

    بیماریها

    داروها

     

    اسهال

    سرماخوردگی

    آلرژی فصلی

    هیوسین

    مترونیدازول

    متوکلوپرامید

    دگزا متازون

    استامینوفن

     2 تعداد پاسخ ها همواره باید بیش از سوال ها باشد .

    3 متن سوال ها و پاسخ ها باید حتی الامکان کوتاه ، مختصر ، خلاصه و به صورت یک یا چند کلمه ای باشد و از نوشتن متن سوال ها و پاسخ ها به صورت طولانی خودداری شود .

    4- سعی کنید که ترتیب جواب ها با ترتیب سوال ها یکسان نباشد  . یعنی هم سوال و هم جواب آن هم ردیف نباشند .

    • در طراحی سوال Matching می توانید امتیاز منفی برای پاسخ نادرست در نظر بگیرید.
    • در سوالات Matching یک گزینه می تواند پاسخ صحیح برای 2 سوال باشد. در مثال فوق دگزامتازون  می تواند هم برای رفع علائم سرماخوردگی و هم آلرژی بکار می رود.
    • در سوالات Matchingیک سوال می تواند بیش از یک پاسخ صحیح داشته باشد .در مثال فوق برای بیماری سرماخوردگی هم استامینفون قابل تجویز است هم دگزامتازون برای کاهش علائم کاربرد دارد.
    • سوالات Matching روش بسیار خوبی برای سنجش سطح تجزیه و تحلیل حیطه شناختی در دانشجویان است.

    ادامه دارد...

    با ما همراه باشید


    این مطلب تا کنون 7 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : سوال ,صحیح ,گزینه ,اصول ,جواب ,مثال ,تهیه سوال ,پاسخ صحیح ,نکات مطرح ,حیطه شناختی ,طراحی سوال ,برای کیفیت بخشیدن ,
    روشهای نوین ارزشیابی-4

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر