خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





طراحی سوال امتحانی-1

    طراحی سوال امتحانی - 1

    • امتحان چیست؟

    سنجش یا امتحان به فرآیند جمع آوری اطلاعات درباره ی عملکرد فراگیران ( دانش آموزان و دانشجویان) گفته می شود. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز سنجش یادگیری، راههای زیادی وجود دارند که از آزمون و پرسشنامه تا فعالیتهای عملی و آزمایشگاهی را در بر می گیرند.

    سنجش یکی از عناصر فرآیند آموزش است که اطلاعات اساسی را برای تعیین سطح کارایی و بهبود شرایط آموزشی فراهم می سازد . اما برای این که اطلاعات کسب شده مفید و موثر واقع شوند ، لازم است که این اطلاعات با محتوای هدف های آموزشی ، برنامه ، روش ، وسایل و ویژگی های فراگیران رابطه مستقیمی داشته باشند . زیرا بدون توجه به این عوامل ، محتوای امتحان را نمی توان به درستی تعیین و مشخص نمود . علاوه بر آن نمی توان از طریق این اطلاعات به هدف های آن جامه ی عمل پوشاند .

    هدف های امتحان

    1. امتحان به عنوان وسیله ای برای شناساندن هدف های تدریس به دانش آموزان
    2. امتحان به عنوان وسیله ای برای تصمیم گیری جهت شروع مراحل بعدی تدریس
    3. امتحان به عنوان وسیله ای برای یافتن نارسایی های آموزشی فراگیران و کشف نقاط ضعف آنان 
    4. امتحان به عنوان وسیله ای برای بهبود و اصلاح روش ها و رویکرد های تدریس

     اصول طرح ریزی امتحان

    متأسفانه گاهی معلمان بدون داشتن هیچ گونه طرح قبلی و برنامه ریزی اصولی،  پرسش های امتحانی خود را اندکی قبل از شروع امتحان طرح و تهیه می کنند که متأسفانه اینگونه پرسش ها اغلب با هدف های تدریس و محتوای برنامه درسی همخوانی نداشته و در تعارض هستند .

    برگزاری امتحان نیز مانند هر کار عملی دیگر مستلزم تهیه طرح و نقشه ای پیش بینی شده و مبتنی بر اصول معین است . برای این که امتحان به عنوان وسیله موثری جهت هدایت یادگیری و بهبود کیفیت آموزشی مورد استفاده قرار گیرد ، لازم است که در طرح ریزی آن به اصول زیر توجه نمود :

    الف – سوالات امتحان باید تحقق هدف های آموزشی و تدریس را در هر یک از مواد درسی ارزیابی نماید .

    ب – سوالات امتحان باید با محتوای مواد آموزشی سازگار باشند و مطالب مهم هر درس را که یادگیری آن ها در رابطه با دستیابی به اهداف درسی از اهمیت قابل قبولی برخوردار است ، شامل شوند .  

    ج – سوالات امتحانی باید توانایی و مهارت های دانشجویان را در سطوح مختلف یادگیری مورد سنجش قرار دهند .

    د – سوالات امتحانی باید از میان تمامی سوال های ممکن در رابطه با هدف های رفتاری و محتوای هر درس چنان انتخاب شوند که نمونه جامع آموخته های فراگیران را مورد سنجش و اندازه گیری قرار دهند .

    و – نوع و چگونگی هر یک از سوالات امتحانی می بایست با نوع رفتار مورد سنجش تناسب داشته باشد .

    ز – امتحان باید به صورتی طرح ریزی شود که نتایج آن تا جایی که ممکن است از خطای اندازه گیری به دور باشند .

    سنجش از آموزش به دور نیست و باید آندو را مکمل یکدیگر دانست. غالباً سنجش را تعیین کننده ی فعالیتهای آموزشی معلم و کوششهای یادگیری دانشجویان می دانند. اصطلاحات دیگر به کار رفته در حوزه ی سنجش کلاسی، سنجش برای یادگیری در مقابل سنجش از یادگیری است. سنجش برای یادگیری سنجشی است که به طور مرتب صورت می پذیرد و هدف آن رفع اشکالات یادگیری و روش آموزشی معلم است( مثل امتحانات میان ترم و تکالیف کلاسی). اما هدف سنجش از یادگیری نمره دادن به دانش آموزان و مقایسه ی آنان با یکدیگر است (مانند ارزشیابی پایان ترم یا پایان بخش). برای کاستن از تأثیرات منفی سنجش بر آموزش و یادگیری، لازم است معلمان بکوشند تا هم برای درسهای خود هدفهای متنوع و مفیدی را برگزینند و هم روشهای سنجش متناسب با آن هدفها را مورد استفاده قرار دهند. 

    [تدوین: دکتر مهدی سیاح برگرد]

     ادامه دارد.........................

    طی جلسات بعدی روشهای نوین ارزیابی را بیشتر معرفی خواهیم کرد.

    منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم. 


    این مطلب تا کنون 6 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : سنجش ,امتحان ,یادگیری ,آموزشی ,مورد ,سوالات ,عنوان وسیله ,مورد سنجش ,قرار دهند ,امتحان باید ,سوالات امتحانی ,
    طراحی سوال امتحانی-1

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر